dinsdag 30 juni 2015

PowerUs: Een Europees samenwerkingsverband voor de inzet van cliënten binnen het curriculum van social work opleidingen

De European Association of Schools of Social Work (EASSW) organiseert tweejaarlijks een congres waar opleidingen uit heel Europa elkaar ontmoeten. Dit jaar is het congres in Milaan, ruim 400 presentaties gaan over het thema 'towards 2025'. Ook de HvA levert een bijdrage, onder meer met een presentatie over integraal sociaal werk. In deze blogpost sta ik stil bij een presentatie die direct mijn aandacht trok: een Europees samenwerkingsverband van opleidingen die bezig zijn met de inzet van cliënten binnen het curriculum genaamd PowerUS.



PowerUS is een internationaal netwerk met partners uit Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Engeland. Het doel van dit netwerk is om ervaringen uit te wisselen met het inzetten van cliënten binnen onderwijsprogramma's. Ik geef later een aantal voorbeelden. Daarnaast heeft dit netwerk het doel om het inzetten van cliënten binnen het onderwijs te promoten. Sommige opleidingen zijn hier al ver mee terwijl andere opleidingen hier nog nauwelijks gebruik van maken. De initiatieven hebben vaak raakvlakken met de inzet van ervaringsdeskundigen binnen onze eigen opleidingen. Het verschil is hierbij dat wij voornamelijk werken met getrainde ervaringsdeskundigen van Team Ed, een uitzendbureau waar wij ervaringsdeskundigen kunnen afnemen. De opleidingen uit de andere landen werken vaak enkel met cliënten zonder training, zij spreken dan over de inzet van 'service users'. 

PowerUS spreekt van 'Gap Mending' als het gaat om vakken waarbij op een gelijkwaardige wijze service users worden ingezet binnen een vak. Veel voorbeelden gaan over vakken waarbij service users en studenten gelijktijdig met elkaar aan hetzelfde project werken. Oftewel vakken die gelijktijdig gevolgd worden door zowel cliënten als studenten. 

Een prachtig voorbeeld is een eerstejaars vak dat gegeven wordt in Londen. Bij dit vak worden studenten gekoppeld aan ouders wiens kind uit huis is geplaatst. Het vak draait om het ontwikkelen van gespreksvaardigheden waarbij de studenten elke keer feedback krijgen van de ouders op onderdelen die hierbij horen. Zowel de ouders als de studenten beschouwen het vak als intens maar leerzaam en waardevol. De ouders leren hier ook van de studenten en van elkaar. 




In Engeland is het inzetten van service users binnen social work opleidingen jaren geleden überhaupt verplicht gesteld. Zodra een opleiding geen vakken heeft waarbij zij toonbaar structureel worden ingezet raakt een opleiding de accreditatie kwijt.

In Noorwegen gaan ze zelfs nog een stap verder en is er een vak waarbij het merendeel van de cursisten bestaat uit service users. Dit vak wordt gelijktijdig gevolgd door service users en studenten. Ze moeten uiteindelijk samen een project ontwikkelen, uitvoeren en presenteren.

In Duitsland kiezen ze ervoor om te starten met een intensief programma waarbij studenten en service users zelf eerst met elkaar een soort van heidag hebben inclusief overnachting.

Bij alle voorbeelden komen een drietal aspecten telkens terug. Ten eerste is het lang niet zo moeilijk om service users te vinden die mee willen doen, die zijn overal talrijk aanwezig en goed benaderbaar. Ten tweede is het voor studenten elke keer een unieke ervaring die zij ook hoog waarderen. Ten derde zorgen de vakken er ook voor dat er binnen de docententeams een groot draagvlak ontstaat om na te denken over andere manieren om de samenwerking tussen sociaal werkers en service users beter te laten verlopen zodat er een betere aansluiting ontstaat.

Ik sluit af met een citaat van een student die het resultaat van deze aanpak goed verwoord:

"They have allowed us to explore our feelings on their experiences in a non judgmental and safe environment and we wanted to let them know that this learning and exploration of feelings and values continues on outside our sessions, particularly in a reflective way".









Geen opmerkingen:

Een reactie posten