Vandaag brengen we een bezoek aan het Social and Public Art Resource Center (SPARC) om te horen hoe zij 'public space' proberen te heroveren. Onze gastheren van vandaag zijn wederom Devon Brooks en zijn collega Deborah Winters. Uitleg van de organisatie krijgen we van Felipe Sanchez, operationeel manager bij SPARC. SPARC is gevestigd in een oud politiestation vlakbij Venice Beach. Dit is vrij ironisch aangezien de organisatie vaak problemen heeft met de politie. Sinds 2002 is het verboden om muurschilderingen aan te brengen en laat dat nou net datgene zijn waar SPARC dagelijks voor strijd.
SPARC is opgericht in 1976, maar is afkomstig uit de civil rights movement uit de jaren 60 onder leiding van Judith Baca. Sparc is bezig met drie doelen. Allereerst de productie van nieuwe muurtekeningen (murals) die sociale thema's onder de aandacht brengen waar gemarginaliseerde groepen mee te maken hebben. Denk hierbij aan vrouwen, laag betaalde arbeiders, minderheden, daklozen, etc. Zij zetten zich in voor het plaatsen van deze muurschilderingen overal in de stad om hun verhalen en geschiedenis onder de aandacht te brengen. Door geschiedenis die niet verteld is op muren te schilderen krijgt dit toch een plek. 'It's a voice for the voiceless'.
Zo brengt de onderstaande muurschildering de verwijdering van de lokale bevolking aan de orde die moesten wijken voor meer snelwegen en een stadion.
Deze muurschilderingen zijn terug te vinden op tientallen plekken in de stad. Er is ook een project waarbij een aantal muurschilderingen de wereld rondreizen en waarbij kunstenaars uit de hele wereld aan samenwerken. Het meest indrukwekkend is echter 'The Great Wall of Los Angeles'. Dit is de grootste muurschildering van de wereld (800 meter lang) waarbij de geschiedenis van Los Angeles wordt uitgelegd en aandacht wordt gegeven aan de verhalen van minderheden en onderdrukten.
Wat wel jammer en opvallend is is dat deze muur nogal buiten het zicht is. De muurschildering is aangebracht op een afvoerkanaal waardoor overvloedig water kan wegstromen naar de oceaan. De muurschildering is niet op ooghoogte waardoor automobilisten er langs kunnen rijden zonder dat het opvalt. Felipe Sanchez heeft al aangegeven dat de overheid niet heel enthousiast is over muurschilderingen wat wellicht verklaard dat de muurschildering op deze locatie is geplaatst. Verder is niet iedereen het eens met de geschiedenis die op de muur verteld wordt. Geschiedenis die niet in geschiedenisboeken vermeld staat roept altijd reacties op. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als we in Amsterdam een soortgelijke muur zouden hebben die thema's als slavernij en de rol van Nederland in Indonesië zou behandelen? Wellicht hoe controversiëler de onderwerpen, des te meer een muurschildering een plek moet innemen die niet al te veel zichtbaar is.
Het tweede doel is het restaureren van muurschilderingen. Los Angeles had een levendige tag-cultuur en zeker in de jaren 80 zat de stad onder de graffiti. De stad heeft het beleid dat binnen 72 uur een geconstateerde tag overgespoten. Als een tag gezet wordt op een mural dan is dit voor de overheid ingewikkelder omdat er dan contact moet worden gezocht met de kunstenaar. De overheid laat dit vaak achterwege waardoor murals voor taggers interessant zijn om te gebruiken als plek om hun tags te plaatsen. Restauratie is dus vaak nodig om muurschilderingen te behouden. Daarnaast zijn veel muurschilderingen oud en raken ze in verval.
Soms wordt ook weer de kunstenaar uitgenodigd om te kijken hoe de restauratie gaat. In dit filmpje kan je zien hoe een muurschildering uit 1991 gerestaureerd wordt onder toezicht van Alice Patrick.
Het derde doel is educatie. SPARC heeft verschillende projecten waarbij wordt samengewerkt met scholen waarbij scholieren kunnen bijdragen aan de totstandkoming van muurschilderingen. Er zijn ook projecten waarbij jongeren die uit de gevangenis komen worden betrokken bij de totstandkoming van muurschilderingen. Deze jongeren kunnen hier veel van leren. Jongeren moeten zich onder meer verdiepen in geschiedenis en wiskundige vaardigheden die nodig zijn om op een oppervlakte van enkele vierkante meters te werken. Verder zijn er recentelijk een aantal projecten waarbij er op digitale wijze met elkaar gewerkt wordt aan éen muurschildering. De voorbeelden die we te zien krijgen zijn indrukwekkend en tot in het detail uitgewerkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten