Onze collega Dick Herweg gaf ons één dwingende
tip mee. ‘Als jullie in Kansas zijn ga dan in gesprek met Professor Chris Petr
over zijn boek Multidimensional Evidence Based Practise’. Vandaag is het zover.
The
University of Kansas
We ontmoeten Professor Petr op the Universityof Kansas. Op de immense campus om precies te zijn, de plek waar 25.000
studenten hun opleiding volgen. Als een ware gastheer neemt hij ruimschoots de
tijd om ons te verwelkomen en uitleg te geven over de universiteit en een
aantal historische feiten.
De opleidingen bij The School of Social Welfare
zien er anders uit dan bij ons. Per jaar studeren er circa 100 Bachelor- en
circa 150 Masterstudenten af. Aangezien de Verenigde Staten het land is van de
vele keuzemogelijkheden had ik vele verschillende specialisaties verwacht. Toch
zijn er maar twee specialisatiemogelijkheden: Klinisch Social Work en
Administratief Social Work.
Verder zijn er zo’n 35 à 40 Phd studenten,
Michiel wordt al direct gevraagd of hij interesse heeft. Er zijn namelijk 8
internationale plekken beschikbaar. Phd’s in Social Work bestaan nog niet eens
zo heel lang, zo’n 20 jaar. Wat ook bijzonder interessant is is dat elke Phd
student zo’n 20% van zijn/haar tijd moet besteden aan ‘Social Services’,
activiteiten voor de samenleving die onbetaald zijn. Dit idee spreekt mij erg
aan en ik zal hier zeker nog verder over nadenken zodra we terug zijn in
Nederland. De beweegreden hierachter is helder, je kan hierdoor voorkomen dat
onderzoekers teveel in een ivoren toren blijven zitten. Zelf doet professor Petr
ook een aantal interessante vrijwilligersactiviteiten die de ‘local community’
ondersteunen.
Professor Petr legt vervolgens uit hoe hij op
het idee kwam van Multidimensional Evidence Based Practise. Jarenlang heeft hij
studenten begeleid bij onderzoek. Hij stimuleerde zijn studenten om daarbij op
zoek te gaan naar Best Practises en wat dit betekent voor Social Workers. Zo’n
10 jaar geleden kwam Evidence Based Work in opmars en het werd gangbaar om dit
ook als leidraad te nemen. Wat hij daarbij miste waren voornamelijk de volgende
twee punten.
- Allereerst was er niet veel Evidence Based Onderzoek beschikbaar over alle onderwerpen waar zijn studenten mee bezig waren.
- Ten tweede bleek het vaak lastig om het onderzoek dat beschikbaar was te plaatsen in de context waar het werkveld dagelijks mee moet omgaan.
Professor Petr toont zich een ware criticus
van Evidence Based Work. Iets dat hij mist is dat kwantitatief onderzoek niet als
uitgangspunt heeft om te achterhalen hoe je vooruit kan komen (move forward).
Onderzoek zou volgens hem meer moeten bijdragen aan de vraag van de praktijk.
De vraag van de praktijk is vaak niet zozeer hoe een bepaalde methodiek nou
aangescherpt kan worden, maar eerder hoe de praktijk een methodiek het beste
kan inzetten en hoe deze aanpast kan worden aan de lokale omstandigheden en
behoeften. Ook dit is weer een punt dat ik zeker mee zal nemen in discussies
met mijn studenten. Bovendien is het belangrijk dat de opvattingen en meningen
van de professionals en ‘consumers’ een plek krijgen. Leg de waarden van de methodiek naast die van de organisaties,
professionals, de samenleving én die van de consumers.
Wat als bijvoorbeeld een organisatie verwacht
van zijn professionals dat deze een evidence based practise direct overnemen
zonder kritische beschouwing of dit hun wel past? Wat gebeurt er dan met de
professionals die zich niet kunnen verhouden tot deze methodiek, of wat gebeurt
er met cliënten die niet in het plaatje van het model passen? Sommige
onderzoekers willen dat je hun modellen koopt, die erg duur zijn. Professionals
kunnen echter denken, het werkt bij mij helemaal niet. Elk model heeft echter
veel mensen die er helemaal niet van profiteren. Dan kan je de vraag stellen,
moet je die mensen dan maar niet helpen (drop out).
Zijn overtuiging is daarom dat waarden ‘multidimensional’ moeten worden
meegenomen en niet alleen die van de methodiek. Het is ook belangrijk om helder
te zijn over welke waarden dit zijn en regelmatig met elkaar hierover in debat
te gaan. Het gaat er niet zo zeer om welke waarden je hebt, als je maar
transparant bent over welke waarden je hanteert. Verschillende waarden van
verschillende partijen moeten hierin worden meegenomen, dat is heel belangrijk.
De herstelbeweging is op dit moment één trend in de Verenigde Staten. Professor
Petr attendeert ons erop dat dit een mooi voorbeeld is van een beweging die
door consumers is ingezet en die uiteindelijk ook door fundraisers is
overgenomen.
We will
call you later…
Professor Petr geeft aan dat het allereerst
belangrijk is om te beseffen dat lang niet iedereen enthousiast is over zijn
ideeën. The School of Education wel, maar Psychology bijvoorbeeld helemaal niet.
Dit omdat zij het medische model hanteren en dit model ook dominant is binnen
de Amerikaanse sociale sector. Professor Petr legt uit dat hier ook financiële
belangen achter zitten. In de Verenigde Staten wordt veel medicatie gebruikt en
na een aantal jaar kan het patent van een medicijn aflopen. Door nieuwe ziektes
en diagnoses te ontwikkelen zorg je ervoor dat consumenten ook weer nieuwe
medicijnen nodig hebben waar vervolgens wel patent op is aangevraagd. Alhoewel
ik al bekend was met dit verschijnsel en we dit zelfs bij onze eerstejaars
studenten uitgebreid behandelen vond ik het toch verfrissend om te horen. Omdat
de meeste organisaties op zoek zijn naar modellen en methodiek die hun
accountability vergroten wordt Professor Petr helemaal niet zo vaak uitgenodigd
door organisaties. Kortom, zijn verhaal ligt politiek erg gevoelig. Wat hij het
vaakste hoort als hij zijn ideeën uitlegt? ‘We will call you back later…’
Tips
for education
We vragen aan Professor Petr hoe zijn ideeën
een plek kunnen krijgen in het onderwijs. Bovendien ben ik benieuwd hoe ik zijn
ideeën helder kan uitleggen aan onze studenten.
Hij geeft ons een heel simpel voorbeeld. Geef
de studenten een casus waarbij evidence based onderzoek niet beschikbaar is
en/of waarbij het duidelijk wordt dat simpelweg praktisch gezien niet werkt.
Wat ga je dan doen? Dan moeten ze terugvallen op common factors en waarom dit
belangrijk is. Verder is het belangrijk om de casussen ingewikkeld te maken.
‘Sometimes people are more open to these ideas when something got stuck’. Verder
krijgen we van Professor Petr een interessant artikel over Evidence Based
Practise wat ik zal gebruiken in bijeenkomsten met onze tweedejaars studenten
in het vierde blok. Ik kijk hier nu al naar uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten